Veelgestelde vragen: Schuldhulpverlening

Hieronder staan de veelgestelde vragen over schuldhulpverlening.

Staat uw vraag er niet bij? Stuur dan een mailtje naar uw contactpersoon bij schuldhulpverlening van WIL of naar communicatie@wil-lekstroom.nl o.v.v. Website. Of bel naar het algemene nummer van WIL 030 70 22 300.

Vraagt u liever schuldhulpverlening aan, waarbij u ondersteuning krijgt door middel van gesprekken,  telefonisch contact of e-mail met een van onze medewerkers? Dan kunt u dat op twee manieren aanvragen:

Maakt u gebruik van het formulier zonder DigiD? Houd u dan rekening met het volgende:

  1. U heeft een e-mailadres nodig.
  2. U moet het formulier volledig invullen.
  3. U ontvangt het ingevulde formulier in uw e-mail.
  4. U print en ondertekent het formulier.
  5. U levert het ondertekende formulier in bij WIL:
    • Per post aan Werk en Inkomen Lekstroom, T.a.v. SHV – Administratie, Postbus 2708, 3430 GC Nieuwegein.
    • Bij de WIL balie op de eerste verdieping van het Stadshuis van Nieuwegein (Stadsplein 1b)
    • Bij de receptie van de gemeente waarin u woont.
  6. Alleen als u het formulier inlevert, kunnen wij u helpen met uw schulden.

Sinds kort kunt u ook schuldhulpverlening krijgen via de computer. Dit programma heet SchuldendeBaas. In deze on-line omgeving kunt u met uw schulden aan de slag. Gewoon van achter uw eigen computer, op tijden dat het ú uitkomt en in het tempo dat bij u past. Hierbij helpen wij u alleen via e-mail. U heeft dus géén gesprek of telefonisch contact met een schuldhulpverlener. 

Deze manier van ondersteuning is niet voor iedereen geschikt. Daarom is het belangrijk dat u aan de volgende voorwaarden voldoet:

  • U bent in staat om (zonder hulp van anderen) via e-mail contact te hebben met een schuldhulpverlener.
  • U vindt het geen probleem om alleen via e-mail contact met uw schuldhulpverlener te hebben.
  • U bent in staat om (zonder hulp van anderen) documenten te scannen en te mailen.

De twee filmpjes aan de rechterkant van deze pagina geven u een goed beeld van wat SchuldendeBaas inhoudt en hoe het werkt.

Wilt u graag deelnemen aan SchuldendeBaas? Meld u dan aan via het

Wilt u meer weten over SchuldendeBaas? Neem dan contact op met onze klantenservice 030 – 7022 300 (werkdagen, 8.30 – 17.00 uur). 

Een traject schuldhulpverlening is alleen mogelijk als u inkomen uit loon heeft of een uitkering ontvangt. Staat u ingeschreven bij de Kamer van Koophandel als zelfstandig ondernemer, dan verwijzen wij u door naar Bureau Zelfstandigen te Utrecht. Voor meer informatie kunt u de website van Bureau Zelfstandigen raadplegen.

WIL heeft de ondersteuning aan zelfstandigen uitbesteed aan de gemeente Utrecht bij het Bureau Zelfstandigen gemeente Utrecht. Stuur een e-mail naar bbz@utrecht.nl, u krijgt binnen 24 uur na ontvangst bericht.

Houdt u volledige (financiële) administratie bij de hand.

Namelijk:

  • Uw inkomsten, uw vaste lasten zoals huur, energie, water, uw schulden, uw bankrekeningen etc.
  • Neemt u de tijd om dit formulier zo compleet mogelijk in te vullen, u bent er minimaal een half uur mee bezig.
  • Het is niet mogelijk om het formulier gedeeltelijk te bewaren en er op een later moment mee verder te gaan.
  • Wanneer u langer dan tien minuten niets met het formulier doet, wordt deze namelijk afgesloten.

Op maandag tot en met vrijdag van 13.00 – 16.00 uur kunt u gebruik maken van de PC’s van WIL in het Stadshuis van Nieuwegein (Stadsplein 1b). U kunt zich melden bij de receptie van WIL op de eerste etage. Neem in ieder geval uw (financiële) administratie mee! Indien gewenst krijgt u ondersteuning bij het invullen van het formulier.

Kunt u door omstandigheden niet naar WIL in Nieuwegein komen, dan kan een van de consulenten schuldhulpverlening u helpen met uw aanvraag in het gemeentehuis van uw woonplaats. Om hiervoor een afspraak te maken belt u op werkdagen tussen 08.30 en 12.30 uur met 030 – 7022 300.

Vanaf het moment dat u een aanvraag bij WIL heeft ingediend, wordt u uitgenodigd om binnen 4 weken deel te nemen aan de Workshop ‘Administratie op Orde’. Als u alle benodigde gegevens op orde heeft gemaakt, volgt een eerste gesprek met een consulent van de afdeling Schuldhulpverlening.

U kunt hier meer infomatie lezen over de workshop.

Wat kunt u zelf doen?

In de tussentijd kunt u de volgende dingen al zelf doen:

  • Neemt u contact op met uw schuldeisers om aan te geven dat u een aanvraag heeft ingediend voor schuldhulpverlening bij WIL. U ontvangt van WIL een bevestiging wanneer u een aanvraag heeft ingediend. Deze bevestiging kunt u dan aan uw schuldeisers laten zien;
  • Blijf als eerste uw vaste lasten betalen en pas daarna eventuele betalingsregelingen;
  • Maak of houdt uw administratie op orde, zodat u de workshop bij WIL zo snel mogelijk kunt doorlopen. Voor tips kunt u kijken op de website van Nibud bij Omgaan met geld of vraag hulp bij een welzijnsorganisatie in uw gemeente. U vindt hier een overzicht.

 

 

Kunt u wel wat hulp gebruiken om uw administratie op orde te krijgen? Of wilt u ondersteuning bij het invullen van formulieren of contact leggen met instanties? Dan kunt u daarvoor terecht bij een van de onderstaande organisaties bij u in de gemeente.

Hieronder een overzicht van de instanties die u kunnen ondersteunen:

Nieuwegein

Movactor

Bezoekadres:
Stadsplein 1A
3431 LZ Nieuwegein
Postadres:
Postbus 111
3430 AC Nieuwegein

T : 030-6033748
W: http://www.movactor.nl/contact

IJsselstein

Stichting Pulse Vrijwilliger Administratie Op Orde

Pulse heeft verschillende locaties in IJsselstein en biedt bepaalde diensten aan zowel voor de inwoners van IJsselstein als Lopik

Zie de website voor verschillende locaties en telefoonnummers: http://www.stichting-pulse.nl/214-Contact.html

Administratie Op Orde
T: 086 80 30
E: t.admiraal@stichting-pulse.nl

Houten

Infospreekuur Formulierenbrigade Houten

Bezoekadres:
Sociaal Loket Houten
Het Kant 3
3995 DZ Houten

T: 030-6382526 tijdens spreekuren. Spreekuren zijn iedere woensdag van 19:00 tot 20:30 uur en vrijdag van 10:00 tot 11:30 uur.
W: http://www.infospreekuurhouten.nl/

Lopik

Stichting Pulse Vrijwilliger Administratie Op Orde

Pulse heeft verschillende locaties in IJsselstein en biedt bepaalde diensten aan voor zowel de inwoners van IJsselstein als Lopik

Zie de website voor verschillende locaties en telefoonnummers. http://www.stichting-pulse.nl/

Administratie op orde

T: 086 80 30
E:t.admiraal@stichting-pulse.nl

Vianen

Stichting Welzijn Vianen (SWV)

Bezoekadres:
Grote Geusplein 1 (Gebouw De Prenter)
4131 GZ Vianen

E: m.eiflaar@welzijnvianen.nl
T: 0347344365
W: http://welzijnvianen.nl/wijkwinkel

Wijkwinkel De Hagen (onderdeel van SWV) geopend op maandag, dinsdag en donderdag van 9:00 tot 12:00 en van 13:00 tot 16:00. SWV biedt ondersteuning bij het maken van officiële brieven, het invullen van formulieren, digitale aanvragen of telefonische contacten met instanties. Hier vinden ook nog doorverwijzingen plaats.

Dit hangt af van de situatie. Om te kunnen starten met het bemiddelen van uw schulden moeten eerst  de volgende zaken op orde zijn:

  1. Uw inkomsten en uitgaven moeten  in evenwicht zijn. U kunt kijken bij Bereken uw recht of u van alle regelingen gebruik maakt waar u voor in aanmerking komt;
  2. Ook kijkt de medewerker schuldhulpverlening samen met u naar uw uitgavepatroon;
  3. Verder moet uw administratie op orde zijn, voor tips kunt u op de website van het Nibud kijken bij administratie en kunt u bij uw lokale welzijnsorganisatie om hulp vragen;

Dit alles kan enige tijd in beslag nemen.

Afbetalingsregeling

Wanneer vervolgens blijkt dat u uw maandelijkse vaste lasten (weer) kunt betalen van uw inkomsten, starten wij met het bemiddelen van uw schulden. De medewerker schuldhulpverlening schrijft de schuldeisers aan om een afbetalingsregeling te treffen voor uw schuld. Binnen 4 maanden is het over het algemeen duidelijk of het is gelukt om tot een akkoord met de schuldeisers te komen. Vanaf dat moment start de gebruikelijke looptijd van een schuldregelingstraject van 3 jaar. Als u iedere maand aan uw aflossingsverplichting voldoet, zijn na drie jaar uw schulden afgelost. Tenzij u uw schulden al eerder volledig kunt afbetalen, uiteraard.

Dit is geheel afhankelijk van uw persoonlijke situatie; woont u alleen of samen, heeft u kinderen, heeft u een hoog of laag inkomen?

Wij maken een berekening van uw inkomsten en uitgaven om te bepalen welk bedrag u nodig heeft om uw vaste lasten van te betalen. Op basis daarvan wordt berekend welk bedrag u maandelijks voor de betalingsregeling moet afdragen. Het precieze bedrag wordt dus pas duidelijk als u bent aangemeld voor een schuldenregeling en in het traject zit.

WIL is namens de gemeenten Houten, IJsselstein, Lopik, Nieuwegein en Vianen verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet Gemeentelijke Schuldhulpverlening (WGS). De volledige tekst van deze wet kunt u nalezen op de website overheid.nl

Het beleidsplan Schuldhulpverlening WIL en de Beleidsregels Integrale Schuldhulpverlening WIL 2016 vindt u terug op deze website bij Wet en regelgeving WIL

U kunt deze documenten downloaden via onderstaande links:

 

 

WIL is lid van de Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet (NVVK) een brancheorganisatie voor professionele schuldhulpverlening en sociale kredietverlening in Nederland.

De NVVK is opgericht in 1932 om de woeker te bestrijden. Inmiddels is de NVVK uitgegroeid tot een brancheorganisatie waarbij ruim 90 organisaties zijn aangesloten. Dat zijn publieke instellingen én private ondernemingen die diensten aanbieden in meer dan 400 van de 418 gemeenten in Nederland. De leden zijn financiële dienstverleners die schuldhulpverlening en sociale kredietverlening bieden. Zij worden periodiek onderworpen aan een uitgebreide en onafhankelijke audit. Bekijk de website van de NVVK.

wil-lekstroom.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten