>  Actueel  >  Nieuwsberichten

Nieuwsberichten

  • Aankondiging regeling Tegemoetkoming zorgkosten chronisch zieken en gehandicapten 2020 Houten

    (02-08-2021)

    Woonde u in (een deel van) 2020 in de gemeente Houten? En heeft u een laag inkomen en hoge zorgkosten (géén tandartskosten)? Dan kunt u een bijdrage krijgen van maximaal € 300,00. Dit is een bijdrage uit de regeling Tegemoetkoming zorgkosten chronisch zieken en gehandicapten 2020.

  • Cursus Omgaan met geld bij WIL

    (26-07-2021)

    Overzicht en inzicht krijgen in geldzaken. Dat kan voor iedereen grote problemen in de toekomst voorkomen. WIL start na de zomer weer een nieuwe cursus Omgaan met geld. Deelnemers leren hun geldzaken op orde te krijgen én te houden. Oók als het inkomen verandert of de kosten oplopen.

  • Beleidsregels giften en schadevergoedingen aangepast

    (19-07-2021)

    WIL heeft in juli 2021 de regels voor het melden van giften bij een Participatiewet-uitkering aangepast. Klanten ontvingen hierover op 20 juli 2021 een persoonlijke brief van WIL.

  • Jongeren kunnen ook in de toekomst terecht bij Jongerenloket

    (13-07-2021)

    Bij het regionaal Jongerenloket in Nieuwegein kunnen jongeren terecht voor ondersteuning naar werk of opleiding. Het bestaat al 8 jaar en veel jongeren maken er gebruik van. Recent hebben de wethouders  van de 4 Lekstroomgemeenten Houten, IJsselstein, Lopik en Nieuwegein besloten dat het Jongerenloket ook in de toekomst kan rekenen op financiële steun.


  • Steunmaatregelen TONK 2 en TOZO 5 beschikbaar

    (06-07-2021)

    De economie veert weer op nu de coronacijfers dalen, maar veel mensen ondervinden nog de financiële gevolgen van de coronacrisis. De overheid riep diverse steunmaatregelen in het leven, waaronder TOZO (Tijdelijke Ondersteuning Zelfstandig Ondernemers) en TONK (Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten). Vanaf 1 juli kunnen inwoners van Houten, Lopik, Nieuwegein en IJsselstein bij WIL een aanvraag indienen voor TONK 2 en TOZO 5.

  • Daadkracht juni 2021 is uit!

    (14-06-2021)

    Mensen vooruit helpen, dat doen we het liefst persoonlijk. Sinds 10 mei ontvangen we gelukkig weer bezoekers op kantoor en gaan we ook weer op huisbezoek. Op die manier kunnen we u zo goed mogelijk ondersteunen.

  • TONK aanvragen wat makkelijker gemaakt

    (11-05-2021)

    Veel mensen hebben het op dit moment financieel moeilijk. Door de coronamaatregelen zijn er banen verdwenen en veel ondernemers kunnen hun werk niet of maar deels uitoefenen. Hierdoor hebben veel mensen minder inkomen dan voorheen. Zij hebben daarom mogelijk moeite om hun woonkosten te betalen. Om hen tijdelijk te helpen is er de tegemoetkoming TONK. Het aanvragen ervan is nu wat makkelijker gemaakt.

  • Tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten (TONK)

    (01-04-2021)

    Veel mensen hebben het op dit moment financieel moeilijk. Door de coronamaatregelen zijn er banen verdwenen en veel ondernemers kunnen hun werk niet of maar deels uitoefenen. Hierdoor hebben veel mensen minder inkomen dan voorheen. Zij hebben daarom mogelijk moeite om hun woonkosten te betalen. Om hen tijdelijk te helpen is er nu de TONK.

  • Geldzorgen? Uw gemeente laat contact met u opnemen

    (01-03-2021)

    Heeft u geldzorgen? Werk en Inkomen Lekstroom (WIL) gaat mogelijk contact met u opnemen.

  • De Cliëntenraad WIL Lekstroom zoekt nieuwe leden!

    (03-12-2020)

    Woont u in de gemeente Lopik en wilt u zich graag inzetten voor de belangen van de klanten van Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)? Kom dan de Cliëntenraad WIL versterken!

  • Tip! Uw geldzaken op orde in coronatijd

    (07-09-2020)

    Corona verandert onze wereld. Boodschappen worden duurder en misschien gaan we straks ook meer betalen aan vaste lasten.

  • Daadkracht juni

    (30-06-2020)

    Sinds half maart lijkt het alsof we leven in een andere tijd. Door alle maatregelen raakt corona iederéén. Ik hoop dat u deze periode goed bent doorgekomen of herstellende bent. Het was mooi om te zien hoe mensen elkaar geholpen hebben. Langzaam kunnen we nu samen de ‘oude’ draad weer oppakken. Lees meer hierover in de Daadkracht.

  • Vanaf nu weer gesprekken bij ons op locatie

    (11-06-2020)
    Voorzorgsmaatregelen tegen corona

    Samen met u zorgen we ervoor dat deze gesprekken veilig plaatsvinden.

  • Landelijke campagne ‘Kom uit je schuld’

    (16-01-2020)

    Veel Nederlanders hebben geldproblemen. Als we schulden hebben, wachten we gemiddeld 5 jaar met hulp zoeken. Dat is zonde. Want als je zo lang wacht, wordt het bedrag in die 5 jaar, ruim 10 keer zo hoog. Kom je eruit? 

  • De Daadkracht van december is uit!

    (16-12-2019)

    Het afgelopen jaar hebben wij ons met plezier voor u ingezet. En er is veel gebeurd. Zo helpen wij u, samen met de gemeente, steeds meer in uw eigen gemeente. In 2020 kunt u weer op ons rekenen. En we blijven kijken naar wat u echt nodig heeft.

  • Nieuwe collectieve zorgverzekering

    (29-11-2019)

    De gemeentepolis van Menzis stopt op 1 januari 2020. Woont u in de gemeente Houten, IJsselstein of Lopik? Dan kunt u overstappen naar de nieuwe collectieve zorgverzekering bij VGZ. Deze verzekering heet GemeentePakket Compleet.

  • Kom uit je schuld!

    (25-10-2019)

    Veel Nederlanders hebben geldproblemen. En die problemen worden vaak ernstig, doordat we gemiddeld 5 jaar wachten met hulp zoeken. In die 5 jaar wordt de beginschuld ruim 10 keer zo hoog. Dat is zonde. Kom jij eruit?

  • 'Ondersteuning voor inwoners van Vijfheerenlanden per 1-1-2020 via Avres'

    (24-10-2019)

    De dienstverlening van WIL aan inwoners van Vijfheerenlanden gaat per 1 januari 2020 over naar Avres. Woont u in Vijfheerenlanden? Dan kunt u vanaf 1 januari bij Avres terecht voor hulp op het gebied van werk, inkomensondersteuning en schuldhulpverlening.

  • Werken met een aanvullende uitkering

    (27-09-2019)

    Gaat u voor het eerst werken mét een aanvullende uitkering? Dan bestaat de kans dat u uw aanvullende uitkering laat ontvangt. Dat voorkomt u door op tijd te bellen met onze klantenservice. “Samen vinden we altijd een oplossing”, zegt Marianne Weelink van de uitkeringsadministratie.  

  • Landelijke campagne ‘Kom uit je schuld’

    (03-06-2019)

    Een echtscheiding, een ontslag of een maand huurachterstand; het kan het begin zijn van grote financiële problemen. Naar schatting 1,4 miljoen huishoudens in Nederland hebben problematische schulden of een risico daarop. Mensen met schulden vragen vaak geen hulp of doen dit erg laat, vanwege schaamte of trots.

  • Vanaf dit jaar sneller en makkelijker hulp bij schulden

    (19-03-2019)

    Mensen met schulden kunnen sneller en makkelijker hulp krijgen. WIL heeft op 1 januari een nieuwe aanpak schuldhulpverlening ingevoerd.

    Op de foto Leon Wegen, schuldhulpverlener van WIL

  • Al langere tijd dezelfde uitkering? Vul uw PV in

    (18-03-2019)
    foto van periodieke verklaring

    Heeft u al langere tijd dezelfde uitkering? Dan ontvangt u een zogenaamde halfjaarlijkse Periodieke Verklaring (PV). 

  • IJsselstein zoekt 2 nieuwe leden cliëntenraad

    (20-12-2018)

    Woont u in IJsselstein? En wilt u zich inzetten voor WIL-klanten?
    Dan is de cliëntenraad misschien interessant voor u.

  • Als u het niet eens bent met een besluit

    (12-10-2018)

    Bij WIL nemen we veel besluiten. We werken zorgvuldig, maar soms maken ook wij fouten. Denkt u dat het besluit dat u heeft ontvangen niet klopt? Dan kunt u een bezwaarschrift indienen. Dit is een brief waarin u beschrijft waarom u het niet eens bent met het besluit.

  • Menzis zegt collectieve ziektekostenverzekering op

    (07-08-2018)

    Verzekeraar Menzis heeft het contract van de collectieve ziektekostenverzekering met een aantal gemeenten per 1 januari 2020 opgezegd. Dit geldt ook voor de gemeenten Houten, IJsselstein, Lopik, Nieuwegein en Vijfheerenlanden (Vianen). De gemeenten vinden het belangrijk dat u goed verzekerd blijft.

  • Heeft u al een DigiD?

    (13-07-2018)

    De overheid werkt steeds meer met digitale aanvragen. Daarom is het handig een DigiD aan te vragen. DigiD staat voor Digitale Identiteit. Het is een systeem waarmee de overheid op internet uw identiteit kan controleren.

    Ook bij WIL kunt u met uw DigiD digitale aanvragen doen, wijzigingen of vakantie doorgeven en uw uitkeringsspecificaties en jaaropgave opvragen.

  • Waarvoor kunt u bij de klachtencoördinator terecht?

    (13-07-2018)

    WIL probeert u zo goed mogelijk van dienst te zijn, maar er kan natuurlijk wel eens wat misgaan. Blijf met klachten niet rondlopen. Praat er met iemand over. Dat kan altijd met een medewerker van WIL. Een gesprek kan al voldoende zijn om een situatie of gevoel van onvrede op te lossen. Maar u kunt ook contact opnemen met onze klachtencoördinator, mevrouw Egbers.

  • Cliëntenraad zoekt vertegenwoordigers uit Lopik

    (29-01-2018)

    Woont u in de gemeente Lopik? En wilt u zich graag inzetten voor de belangen van klanten van WIL? Dan is deelname aan de cliëntenraad misschien interessant voor u. De cliëntenraad is namelijk op zoek naar 2 nieuwe vertegenwoordigers uit Lopik.