>  Voor u  >  Informatie voor bewindvoerders

Informatie voor bewindvoerders

Bent u bewindvoerder van een van onze klanten met een uitkering of in de schuldhulpverlening, dan kunt u bij WIL zaken regelen en aanvragen voor uw klant.

Accordeon

(geen titel)

Schuldhulpverlening

Als u namens uw klant een aanvraag bij schuldhulpverlening wilt indienen, dan kan dat. Deze aanvraag gaat anders dan een reguliere aanvraag.

Aanvraag indienen

Maak gebruik van het digitale aanvraagformulier. Geef aan dat u beschermingsbewindvoerder bent. Voeg ook de beschikking van de onderbewindstelling bij.

WIL beoordeelt de aanvraag

Na ontvangst van de aanvraag beoordelen wij of uw klant in aanmerking komt voor schuldhulpverlening. Is dat het geval, dan vragen wij u per brief om aanvullende gegevens.

Meer informatie

Heeft u nog vragen of twijfelt u over het doen van een aanvraag? Neem dan contact met ons op. Zie Contact.

Aanmelden (met DigiD)

Aanmelden (zonder DigiD)

Uitkering

Jaaropgave

U ontvangt ieder jaar eind januari of begin februari de jaaropgave over het voorgaande jaar per post.

Uitkeringsspecificatie

Uitkeringsspecificatie 3 keer per jaar

  • u ontvangt in januari, mei en juli de uitkeringsspecificaties van uw klant(en)
  • in deze maanden wijzigen namelijk de bedragen van uitkeringen
  • zo bent voor u het hele jaar op de hoogte van de bedragen die aan uw klant(en) zijn uitbetaald

Inkomen klant

Heeft uw klant inkomsten uit werk, dan:

  • kan het bedrag van de uitkering iedere maand wijzigen
  • ontvangt u iedere maand een uitkeringsspecificatie per post

Geen uitkeringsspecificatie ontvangen

Ontvangt u geen uitkeringsspecificatie? Neem dan contact met ons op. Zie Contact.

Belangrijk: het toesturen van de jaaropgave en uitkeringsspecificatie is een tijdelijk service, totdat het voor bewindvoerders mogelijk wordt via DigiD in te loggen.

Aanvragen bijzondere bijstand voor bewindvoeringskosten

Als bewindvoerder vraagt u jaarlijks bijzondere bijstand voor bewindvoeringskosten aan voor uw klanten. De wijze waarop u deze bijstand kunt aanvragen is afhankelijk van de klant voor wie u een aanvraag doet.

Aanvraag met DigiD en direct een besluit

Momenteel is het niet mogelijk een aanvraag te doen met direct een besluit vanwege een update. Onze excuses voor het ongemak.

Voor welke klanten?

  • klanten met een Participatiewet uitkering
  • klanten voor wie u een ongewijzigde voortzetting van de bijzondere bijstand voor bewindvoeringskosten aanvraagt

Besluit

  • uw klant ontvangt direct na het indienen van de aanvraag ons besluit in de e-mail
  • is het besluit positief? Dan ontvangt uw klant na 1 week de bijzondere bijstand op de rekening

U vraagt de bijzondere bijstand samen met uw klant aan door uw klant met DigiD in te laten loggen.

Aanvraag met DigiD (direct besluit)  
 

Aanvraag met DigiD en binnen 8 weken een besluit

Voor welke klanten?

  • nieuwe klanten van WIL
  • klanten voor wie u een gewijzigde voortzetting van de bijzondere bijstand voor bewindvoeringskosten aanvraagt 

Besluit

Wanneer de aanvraag compleet is (met alle bewijsstukken), ontvangt uw klant binnen 8 weken een brief. Hierin staat of uw klant in aanmerking komt voor bijzondere bijstand.

U vraagt de bijzondere bijstand samen met uw klant aan door uw klant met DigiD in te laten loggen.

Aanvraag met DigiD

Aanvraag zonder DigiD

Voor welke klanten

  • klanten die geen DigiD kunnen of willen aanvragen

Besluit

Wanneer de aanvraag compleet is (met alle bewijsstukken), ontvangt uw klant binnen 8 weken een brief. Hierin staat of uw klant in aanmerking komt voor bijzondere bijstand.

Aanvraag zonder DigiD