Let op!

Op zaterdag 4 oktober tussen 17.00 en 19.00 uur kunt u misschien geen gegevens invullen in MijnWIL. Dat komt door een update van de software. Werkt het niet? Probeer het dan later nog een keer.

Digitaal aanvragen bijzondere bijstand voor de kosten van verhuizing en/of woninginrichting indienen

Onderaan deze pagina vindt u de knop naar het digitale aanvraagformulier.
Het invullen van het aanvraagformulier gaat in 2 stappen:
  1. Zorg ervoor dat u alle bewijsstukken bij de hand heeft, opgeslagen als pdf bestand. Kijk in het overzicht 'Mee te sturen bewijsstukken' op deze pagina of u alles compleet hebt.
  2. Klik op de knop 'Digitaal aanvragen' onderaan deze pagina en vul het aanvraagformulier in. In het formulier ziet u telkens wanneer u een bewijsstuk moet uploaden.

Let op!

Vul het formulier in één keer in. Tussendoor stoppen kan helaas niet. Dan bent u uw ingevulde gegevens kwijt. 

Mee te sturen bewijsstukken

Deze bewijsstukken stuurt u altijd mee:

  • Kopie geldig identiteitsbewijs van uzelf (paspoort of ID-kaart);
  • Kopie geldig identiteitsbewijs van de persoon met wie u een gezamenlijke huishouding heeft (paspport of ID-kaart). Let op: dit mag geen rijbewijs zijn;
  • Kopie van 3 maanden afschriften voorafgaand aan de aanvraagdatum van alle bank- en spaarrekeningen, Paypall rekeningen, credit-/debetcards, cryptovaluta/cryptocurrency en kansspeltegoeden;
    • Van uzelf
    • Van de persoon met wie u een gezamenlijke huishouding heeft
    • Van uw kinderen waarvoor u zorgt en betaalt. 
      Let op: uw naam en het begin- en eindsaldo moeten duidelijk zichtbaar zijn.
  • Bewijsstuk waaruit wij kunnen zien dat u in een bijzondere situatie bent. En dat de kosten noodzakelijk zijn. Bijvoorbeeld: als het mogelijk is, een brief van een medisch specialist of hulpverlenende organisatie. Weet u niet wat u mee moet sturen? Bel ons op 030 - 7022 300. Dan helpen wij u.
  • Gedetailleerde opgave van wat u denkt nodig te hebben. Bijvoorbeeld met plaatjes van de producten en prijzen op internet.

Als u geen bijstandsuitkering hebt, stuurt u deze bewijsstukken ook nog mee:

  • Inkomensgegevens van de afgelopen 3 maanden. Inkomen kan zijn een uitkering, salaris, een teruggave van de Belastingdienst, pensioen en/of alimentatie. 

Kijk in de lijst hieronder. Geldt iets voor u? Dan stuurt u die bewijsstukken ook nog mee:

  • Kopie van uw inschrijving bij Woningnet (DAK registratie);
  • Kopie toekenning aanvullende indicatie Woningnet (DAK registratie) van uw gemeente;
  • Kopie urgentieverklaring;
  • Kopie huurovereenkomst van uw nieuwe woning;
  • Als u bijzondere bijstand aanvraagt voor de kosten van dubbele huur:
    • Kopie bevestiging opzegging oude huurovereenkomst;
    • Kopie laatste brief met daarin de huurverhoging en de servicekosten;
    • Bewijs huurtoeslag (als u huurtoeslag krijgt).
  • Overeenkomst of plan van aanpak van uw begeleid wonen instelling of (crisis-)opvang;
  • Als u een bewindvoerder heeft: uitspraak van de rechter van de onderbewindstelling;
  • Als u iemand gemachtigd heeft voor uw administratie te zorgen: schriftelijke machtiging;
  • Als u een koopwoning heeft:
    • Kopie laatste jaaropgave hypotheek;
    • Kopie laatste aanslag gemeentelijke belastingen.
  • Als er meerderjarige personen met u mee verhuizen: kopie van huurovereenkomst of kostgangersovereenkomst;
  • Als u een voertuig heeft: kopie kentekenbewijs;
  • Als u aandelen of obligaties heeft: aandeelbewijs of obligatiebewijs;
  • Als u levensverzekeringen en/of lijfrenten heeft: bijbehorende polissen;
  • Als u andere waardevolle spullen in bezit heeft: waardepapieren en taxatierapport;
  • Bij schulden: bewijsstukken van uw schuld(en). Bijvoorbeeld: een brief van uw energiebedrijf waaruit blijkt dat u nog niet betaald heeft;
  • Bij beslaglegging: kopie bewijsstukken);
  • Als u in de gevangenis zit: detentiebewijs.