Digitaal aanvragen bijzondere bijstand voor de kosten van verhuizing en/of woninginrichting indienen

Onderaan deze pagina vindt u de knop naar het digitale aanvraagformulier.
Het invullen van het aanvraagformulier gaat in 2 stappen:
  1. Zorg ervoor dat u alle bewijsstukken bij de hand heeft, opgeslagen als pdf bestand. Kijk in het overzicht 'Mee te sturen bewijsstukken' op deze pagina of u alles compleet hebt.
  2. Klik op de knop 'Digitaal aanvragen' onderaan deze pagina en vul het aanvraagformulier in. In het formulier ziet u telkens wanneer u een bewijsstuk moet uploaden.

Let op!

Vul het formulier in één keer in. Tussendoor stoppen kan helaas niet. Dan bent u uw ingevulde gegevens kwijt. 

Mee te sturen bewijsstukken

Deze bewijsstukken stuurt u altijd mee:

  • Kopie geldig identiteitsbewijs van uzelf (paspoort of ID-kaart);
  • Kopie geldig identiteitsbewijs van de persoon met wie u een gezamenlijke huishouding heeft (paspport of ID-kaart). Let op: dit mag geen rijbewijs zijn;
  • Kopie van 3 maanden afschriften voorafgaand aan de aanvraagdatum van alle bank- en spaarrekeningen, Paypall rekeningen, credit-/debetcards, cryptovaluta/cryptocurrency en kansspeltegoeden;
    • Van uzelf
    • Van de persoon met wie u een gezamenlijke huishouding heeft
    • Van uw kinderen waarvoor u zorgt en betaalt. 
      Let op: uw naam en het begin- en eindsaldo moeten duidelijk zichtbaar zijn.
  • Bewijsstuk waaruit wij kunnen zien dat u in een bijzondere situatie bent. En dat de kosten noodzakelijk zijn. Bijvoorbeeld: als het mogelijk is, een brief van een medisch specialist of hulpverlenende organisatie. Weet u niet wat u mee moet sturen? Bel ons op 030 - 7022 300. Dan helpen wij u.
  • Gedetailleerde opgave van wat u denkt nodig te hebben. Bijvoorbeeld met plaatjes van de producten en prijzen op internet.

Als u geen bijstandsuitkering hebt, stuurt u deze bewijsstukken ook nog mee:

  • Inkomensgegevens van de afgelopen 3 maanden. Inkomen kan zijn een uitkering, salaris, een teruggave van de Belastingdienst, pensioen en/of alimentatie. 

Kijk in de lijst hieronder. Geldt iets voor u? Dan stuurt u die bewijsstukken ook nog mee:

  • Kopie van uw inschrijving bij Woningnet (DAK registratie);
  • Kopie toekenning aanvullende indicatie Woningnet (DAK registratie) van uw gemeente;
  • Kopie urgentieverklaring;
  • Kopie huurovereenkomst van uw nieuwe woning;
  • Als u bijzondere bijstand aanvraagt voor de kosten van dubbele huur:
    • Kopie bevestiging opzegging oude huurovereenkomst;
    • Kopie laatste brief met daarin de huurverhoging en de servicekosten;
    • Bewijs huurtoeslag (als u huurtoeslag krijgt).
  • Overeenkomst of plan van aanpak van uw begeleid wonen instelling of (crisis-)opvang;
  • Als u een bewindvoerder heeft: uitspraak van de rechter van de onderbewindstelling;
  • Als u iemand gemachtigd heeft voor uw administratie te zorgen: schriftelijke machtiging;
  • Als u een koopwoning heeft:
    • Kopie laatste jaaropgave hypotheek;
    • Kopie laatste aanslag gemeentelijke belastingen.
  • Als er meerderjarige personen met u mee verhuizen: kopie van huurovereenkomst of kostgangersovereenkomst;
  • Als u een voertuig heeft: kopie kentekenbewijs;
  • Als u aandelen of obligaties heeft: aandeelbewijs of obligatiebewijs;
  • Als u levensverzekeringen en/of lijfrenten heeft: bijbehorende polissen;
  • Als u andere waardevolle spullen in bezit heeft: waardepapieren en taxatierapport;
  • Bij schulden: bewijsstukken van uw schuld(en). Bijvoorbeeld: een brief van uw energiebedrijf waaruit blijkt dat u nog niet betaald heeft;
  • Bij beslaglegging: kopie bewijsstukken);
  • Als u in de gevangenis zit: detentiebewijs.