Vroeg erop af in het kort
- Verhuurders, energie- en waterbedrijven en zorgverzekeraars geven achterstanden in betalingen door aan WIL.
- WIL stuurt een brief of een e-mail om om te vragen of mensen onze hulp kunnen gebruiken. Soms nemen we telefonisch contact op.
- Heeft u geldzorgen? U kunt advies aan ons vragen en hulp krijgen bij het regelen van schulden.
- De hulp van WIL is gratis.
Kom in actie
Hulp vragen is niet makkelijk. Dat snappen wij heel goed. Toch is het belangrijk dat u in actie komt. Een gesprek kan al helpen om beter zicht te krijgen op de betalingsproblemen. Veel mensen blijken nog geen gebruik te maken van extra’s waar ze wel recht op hebben. WIL kan helpen die extra’s aan te vragen. Door de gesprekken krijgt u in elk geval een beter idee over de hulp en oplossingen die mogelijk zijn. En weet u wat er nodig is om elke maand genoeg geld over te kunnen houden om van te leven.
De meeste mensen hebben gelukkig aan een paar gesprekken genoeg. Niets is fijner dan zelf de geldzaken te kunnen regelen.
Veelgestelde vragen
Medewerkers van WIL kunnen u advies en tips geven over geldzaken. U kunt dan zelf bepalen of dit voldoende is om uw betalingsachterstanden op te lossen. Als u meer hulp nodig heeft, kunt u zich aanmelden voor schuldhulpverlening. Dit is nooit verplicht. Medewerkers van WIL kunnen u helpen met informatie en advies. Of u helpen om een betalingsregeling te treffen. Heeft u nog grotere geldzorgen? Dan kunt u ook voor een schuldregeling in aanmerking komen.
Hulp van WIL is altijd gratis.
Nee. Het doel van Vroeg erop af is om inwoners in een zo vroeg mogelijke fase hulp aan te bieden. Dus als betalingsachterstanden nog klein zijn. Zo willen we voorkomen dat u grotere geldproblemen en schulden krijgt. De gegevens worden niet gedeeld met de systemen van de rest van de afdeling Schuldhulpverlening.
Als u meer hulp wilt, kunt u het aanbod voor meer hulp wel accepteren. U kunt zich aanmelden voor Schuldhulpverlening. De medewerkers van Vroeg erop af werken op de afdeling Schuldhulpverlening van WIL. Zij kunnen u ook aanmelden als u dat wilt. Er volgt dan eerst een intakegesprek. Na het gesprek bepaalt u samen met een consulent hoe het plan van aanpak eruitziet. WIL kan u gratis helpen met:
- advies over uw geldzaken, ook als u geen schulden heeft
- regelingen aanvragen voor extra geld
- een budgetoverzicht maken
- een betalingsregeling treffen met uw schuldeisers
WIL ontvangt uw naam, geboortedatum, adres en de hoogte van de betalingsachterstand. Daarnaast krijgen we het e-mailadres en het telefoonnummer. Van zorgverzekeraars ontvangt WIL ook het burgerservicenummer; het BSN. WIL mag in de gemeentelijke basisadministratie controleren of de gegevens juist zijn.
WIL gebruikt uw gegevens alleen om contact met u op te kunnen nemen. We bieden iedereen waarover we een melding ontvangen hulp aan. We doen dat via een brief, e-mail, WhatsApp, telefoon of een huisbezoek. Afhankelijk van de hoogte van de achterstand en het aantal meldingen bepalen wij hoe we contact gaan opnemen.
Sinds 1 januari 2021 is vroegsignalering (Vroeg erop af) een wettelijke taak van iedere gemeente. Bedrijven geven achterstanden in betalingen door aan de gemeente. Dat mag zonder toestemming van de inwoner. De bedrijven moeten wel eerst contact met de inwoner hebben opgenomen.
WIL heeft een beveiligd systeem waarin de gegevens op de juiste manier doorgegeven en opgeslagen worden. Dit systeem voldoet aan de eisen van de privacy (de wet AVG). Met de bedrijven die gegevens aanleveren zijn afspraken gemaakt over de bescherming van uw gegevens en uw privacy. De gegevens worden 1 jaar bewaard en daarna verwijderd.
In onze privacyverklaring vindt u alle informatie over hoe WIL omgaat met uw gegevens. Hier staat ook hoe u een klacht kunt indienen over de verwerking van uw gegevens. Lees onze privacyverklaring.
Als u niet wilt dat uw gegevens doorgegeven worden aan WIL, kunt u dat zelf doorgeven aan de bedrijven. Bijvoorbeeld aan uw verhuurder, uw zorgverzekeraar, uw waterbedrijf en uw energieleverancier.
WIL gebruikt uw gegevens alleen om contact met u op te kunnen nemen. In onze privacyverklaring vindt u alle informatie over hoe WIL omgaat met uw gegevens. Hier staat ook hoe u een klacht kunt indienen over de verwerking van uw gegevens.